PREGĂTIRE PRACTICĂ
pentru timpul de criză
„Când se va da odată decretul?” a fost întrebarea unui credincios adventist care s-a retras pentru a trăi într-o zonă nelocuită, în Munții Apuseni. Întrebarea i-a fost adresată unui pastor care vizita zona la vreo doi ani după pandemia COVID-19. A urmat un dialog în care, din intervențiile celui proaspăt mutat în sălbăticie, se putea observa că acesta „simțea în aer” că va începe curând și repede derularea evenimentelor finale, fapt ce va confirma și valida implicit și decizia lui de a părăsi orașul. Totodată, se simțea din dialog și o ușoară frustrare a credinciosului care a părăsit Babilonul că încă nu s-a decretat nimic.
Fără a contesta avantajele vieții la țară1 și, în acest caz, ale locuirii la munte, se ridică unele întrebări justificate: Cum pot să știu că a sosit momentul să fac acest pas? Cum pot să nu cad în extreme? Cum pot să nu „o iau înaintea îngerului Domnului”, dar nici să fiu indiferent? Într-adevăr, decizia de a vinde proprietățile, decizia de relocare a întregii existențe, de multe ori cuplată cu demersul de a face provizii, de a fi independent energetic etc., sunt decizii cu un enorm impact asupra vieții personale, a familiei, în special a copiilor, asupra bisericii și a influenței pe care o am în locul unde am trăit până acum. Deci abordarea acestui subiect ar trebui să fie făcută cu multă temere de Dumnezeu, pe genunchi, și nu înălțat în sinea mea față de cei „adormiți” din biserică, să fie o abordare susținută de informații temeinice din Biblie, și nu cu informații din clipuri de pe rețele de socializare. Într-un cuvânt: cu multă maturitate.2
Este adevărat că ideea de a te pregăti, de a scăpa și chiar de a fugi este un element nelipsit din evenimentele ce prevestesc judecata divină și sfârșitul (vezi: Matei 24:15-16: „De aceea, când veţi vedea urâciunea pustiirii, despre care a vorbit prorocul Daniel […] atunci, cei ce vor fi în Iudeea să fugă la munţi”; Geneza 6:13-14: „Atunci, Dumnezeu a zis lui Noe: «Sfârșitul oricărei făpturi este hotărât înaintea Mea. […] Fă-ţi o corabie din lemn…»”; Geneza 19:15,17: „Când s-a crăpat de ziuă, îngerii au stăruit de Lot zicând: «Scapă la munte, ca să nu pieri.»” Dar această pregătire finală a venit întotdeauna la cuvântul Domnului și doar la semnele precizate în mod expres de El.
Semnul cel mai clar de a părăsi orașele în final și de a te refugia în locuri pustii și la munte este oferit de Dumnezeu prin
Ellen White: „Așa cum asediul Ierusalimului de către armatele romane a fost semnalul de fugă pentru creștinii iudei, tot astfel adoptarea de către națiunea noastră a decretului de impunere a sabatului papal va fi o avertizare pentru noi. Atunci va fi timpul să părăsim orașele mari și să ne pregătim să le părăsim și pe cele mici, pentru a locui în zone retrase, în locuri izolate, la munte.”3
Semnul nu este un vaccin, un cip, un certificat verde, acte de identitate biometrice etc., ci constă în emiterea decretului ce va testa în mod concludent ascultarea de Dumnezeu.4
Astfel, Dumnezeu a promis călăuzire în acest aspect și momentul de a fugi este clar semnalizat în cuvintele inspirate, iar indicatorul (primirea semnului fiarei) este unul interpretat corect și convingător, atât de pionieri, cât și de teologii actuali.5
De asemenea, Dumnezeu a promis că va împleti, în evenimentele finale, protecția Sa asupra copiilor Săi credincioși și loiali, alături de manifestarea spiritului răului. Metoda lui Dumnezeu regăsită pe timpul lui Daniel, reflectată clar și în structura cărții, arată acest lucru: capitolele profetice ce prevestesc „pustiiri de necrezut” (Daniel 8:24) sunt alăturate intervențiilor miraculoase în dreptul credincioșilor (Daniel 1–6). Da, în timpul evenimentelor finale, Domnul va oferi din nou ocazia ca unii credincioși să Îl proslăvească prin a fi martiri, dar, ca și în trecut, acest fapt nu va fi permis decât cu scopul de „a aduce mai multe suflete la adevăr”6, însă așa cum știm, după închiderea harului, acest lucru nu va mai fi permis. Da, vor fi momente de „foame…, de sete… și de dogorâre a soarelui și arșiță” pentru cei care vin din „necazul cel mare” (vezi Apocalipsa 7:14,16), dar făgăduințele divine le asigură biruința finală. Ellen White spune:
„Nimeni nu va putea să treacă peste puternicii ocrotitori aflați în jurul fiecărui suflet credincios. Unii vor fi atacați în timpul fugii lor din orașe și sate, dar săbiile ridicate împotriva lor se vor rupe și vor cădea fără putere la pământ, ca niște paie. Alții vor fi apărați de îngeri sub înfățișarea unor războinici.”7
Credincioșii vor fi inspirați de Dumnezeu și cu privire la deținerea posesiunilor. Ideea de a vinde înainte de a nu mai avea posibilitatea este una provocatoare. Deși cele mai bune două unelte de informare și interpretare corectă asupra unui eveniment sau situații sunt acelea de a obține cât mai multe informații veridice (bazate pe fapte și dovezi), precum și de a analiza evenimentul după trecerea unei perioade suficiente pentru a ieși de sub presiunea momentului (acumulând totodată în timp și mai multe informații despre eveniment), totuși în dreptul responsabilității noastre față de posesiuni în timpul sfârșitului, cei credincioși vor trebui să dețină al treilea element care este determinant pentru o înțelegere și o interpretare corectă: cunoașterea lui Dumnezeu, a caracterului Său. Principiul este că o cunoaștere substanțială a lui Dumnezeu determină și o cunoaștere a faptelor Lui.8
Având aceste lucruri în minte, împreună cu făgăduințele Sale nespus de mari, putem afirma că cea mai bună pregătire practică pentru criza care va veni este o cunoaștere mai aprofundată, prin Cuvântul Sfânt, a Celui ce o va și îngădui să vină.
BOGDAN VLAD, președinte, Conferința Transilvania de Sud
NOTE:
- Viața la țară nu este neapărat motivată de evenimentele eschatologice ci de potențialul factor de dezvoltare a caracterului. Ellen White afirmă: „Ieșiți din orașe cât mai curând posibil! Cumpărați o mică bucată de pământ, unde să puteți avea o grădină, unde copiii voștri pot să urmărească creșterea florilor și să învețe de la ele lecțiile simplității și ale purității.” – Solii alese, vol. 2, p. 356. „Tații și mamele care posedă o bucată de pământ la țară și o casă confortabilă sunt regi și regine.” – Căminul adventist, p. 141. ↑
- Tot Ellen G. White afirmă: „Nicio mutare nu ar trebui să fie făcută, fără ca deplasarea și tot ce ține de ea să fie chibzuite cu grijă și cântărite sub toate aspectele…” – Solii alese, vol. 2, p. 362.↑
- Ellen G. White, Mărturii pentru Biserică, vol. 5, pp. 464, 465.↑
- 2 Timotei 2:19 „Totuşi temelia tare a lui Dumnezeu stă nezguduită, având pecetea aceasta: «Domnul cunoaşte pe cei ce sunt ai Lui» şi «Oricine rosteşte Numele Domnului să se depărteze de fărădelege!»”↑
- Vezi Ranko Stafanovici, Revelation of Jesus Christ, pp. 401-433.↑
- Ellen G. White, Evenimentele ultimelor zile, pp. 109-110.↑
- Eadem, Tragedia veacurilor, p. 631.↑
- Vezi diferența de interpretare a lui Ellen White, față de Roger Williams, în Tragedia veacurilor, pp. 293–295, unde autoarea spune că Williams a fost omul Providenței, omul lui Dumnezeu pentru libertatea civilă și religioasă pentru tânăra națiune americană, și interpretarea lui David Manuel și Peter Marshall în Lumină și glorie, pp. 192–208, unde autorii, tot neoprotestanți, afirmă că Roger Williams a fost un blestem pentru SUA. Deși americani, cei doi autori au avut mai multe informații și timp mai mult decât Ellen White, totuși au interpretat greșit fenomenul Roger Williams. Ellen White, cunoscând caracterul lui Dumnezeu cu privire la libertatea de conștiință oferită de către Dumnezeu omului, interpretează potrivit acesteia evenimentele respective.↑