Tipărire

Acționezi sau reacționezi?

de Ninu Pădure      

Biblia – spunea cineva – este ca o farmacie. Cu ce are ea, poti pregati medicamente, dar si ...otrava, daca nu le potrivesti intocmai cum scrie la Carte!

      O bine-cunoscuta lege a fizicii spune ca pentru fiecare actiune  exista o reactie  opusa. Cand urci o scara, calci cu presiune asupra ei, ea reactioneaza si acest lucru iti permite sa urci. Acelasi principiu functioneaza in viata spirituala si ne ajuta sa intelegerem faptul  ca fiecare dintre noi traieste o viata bazata fie pe actiune, fie pe reactie.Fie luam singuri propriile decizii, fie pur si simplu reactionam la modul cum ne trateaza altii. Este imposibil pentru  om sa nu reactioneze la actiunea raului.Cauza? Felul in care ne influenteaza  pacatul si puterea lui :

      Rom.7. 14,19-20  Stim, in adevar, ca Legea este duhovniceasca: dar eu sunt pamântesc, vândut rob pacatului.Caci nu stiu ce fac: nu fac ce vreau, ci fac ce urasc. Caci binele, pe care vreau sa-l fac, nu-l fac, ci raul, pe care nu vreau sa-l fac, iata ce fac!Si daca fac ce nu vreau sa fac, nu mai sunt eu cel ce face lucrul acesta, ci pacatul care locuieste in mine.


     Ilus. Dr. Hunter era un chirurg cardiolog care  suferea de o boala coronariana. Intr-o zi, vorbea cu un coleg, "Viata mea este in mâinile oricarui netrebnic care alege sa ma enerveze." Profetia lui cu privire la sine s-a dovedit adevarata. Mai târziu, cineva  l-a infuriat si el a cazut mort din pricina unui atac de cord. Toate diplomele lui onorabile nu l-au putut ocroti  de nebunia firii  omenesti decazute! Practic i-a ingaduit altcuiva sa ia decizia daca el va trai sau va muri. Marea majoritate sunt de fapt pionii imprejurarilor care au loc in jurul lor. De fapt, ei nu actioneaza de loc; ei doar reactioneaza. A actiona inseamna sa faci binele pe care vrei sa-l faci.

   

1. Pacatul care locuieste in mine?  Oamenii zic:


        a)Pacatul ... e „paguba”: Lumea veacului nostru bate moneda pe valorile materiale.Cineva s-a oprit subit, cu mâna in buzunar dupa cheie... Desfigurat, a soptit cu groaza: „Nu-s banii!  Tii, ce pacat !!” 

 

       E lepadarea traditiei:   Turcoaica, Fatima. Ii placeau cântarile.Când am invitat-o sa vina mai des, mi-a spus: „E pacat sa-ti lasi religia in care te-ai nascut…”  Oare chiar asa sa fie?... Asta sa fie pacatul inaintea lui Dumnezeu, ...iar  turcu’ sa ramâna turc?

 

      Doar un accident...: Chiar si o masina perfecta se rastoarna...  Noi zicem ca a fost un „accident”.  In cazul unui asemenea accident, eu n-am nici o vina. Stii care este primul lucru pe care-l face omul, dupa ce pacatuieste? Cauta o „groapa” ca sa se scuze, ca sa fie el fara vina! Neatentie nu intentie.

 

      E o boala: Pentru cei mai multi, boala exista doar atunci când se manifesta simptome neplacute. Daca te doare ceva, e rau. Daca nu te doare nimic, da-i pace! Cei mai multi, percep pacatul prin prisma efectelor lui dureroase: “Imi produce durere? Atunci e pacat.  Il doare pe altul si nu pe mine? Atunci nu-i neaparat pacat.  Iar daca nu ma doare nici pe mine si nici pe altul, atunci – chiar daca nu e  moral, e OK!”. E stiut ca bolile exista totusi inainte de simptoame si chiar in lipsa lor.Eu am crescut in mentalitatea colectivista, dupa care poti fura satul, dar nu poti fura individul. De ce ?  Pentru ca satul si statul, nefiind decât niste sisteme sociale lipsite de simturi, nu pot simti durerea pacatului.In schimb, individul poate fi lovit de suferinta produsa de pacat.O conceptie incorecta despre pacat compromite procesul vindecarii de pacat, anume insusi planul de mântuire.

  

      b)Doua texte fundamentale


  • Primul text, Luca 11:52, citeaza cuvintele Mântuitorului adresate fariseilor: “Vai de voi, invatatori ai Legii, pentru ca voi ati pus mâna pe... cheia cunostintei. Nici voi n-ati intrat, iar pe cei ce voiau sa intre i-ati impiedicat sa intre”.  Din cuvintele Mântuitorului, reiese ca rolul fariseilor era sa invete poporul Legea lui Dumnezeu, adica sa fie invatatori ai Legii. In schimb, Mântuitorul rosteste asupra lor un „Vai!”, explicând: “Pentru ca voi ati pus mâna pe...” – pe ce ? Pe „cheia cunostintei”. Cuvântul “cunostinta” din acest pasaj vizeaza direct sfera religiei.Ce este o „cheie”? 

Este primul element dintr-un proces.Ti s-a intâmplat vreodata sa ajungi in fata usii casei tale, sa vrei sa intri la tine, chiar la tine si sa nu poti? De aici: „cheia” este prima conditie, fara de care nu poti patrunde  intr-un domeniu.Tot asa si in domeniul mântuirii: daca vrei sa te apropii de suma cunostintei salvatoare, trebuie sa ai mai intâi „cheia”. Vrei sa stii care este cheia aceasta? Ei bine, Insusi Domnul Hristos defineste Legea lui Dumnezeu drept „cheia cunostintei”. 

 

        Rom. 3:20 “deoarece prin Lege vine cunostinta deplina a pacatului”.Inteleg acum mai bine de ce Dumnezeu, in Exodul 25: 21,22   denumeste Legea drept  “marturie”. El o denumeste conform rolului pe care ea urma sa-l joace fata de oameni.Atunci pregateste-te, prietene, sa te cercetezi in lumina voii lui Dumnezeu si in lumina marelui bilant al ultimei zile – judecata, ca nu cumva sa ne surprinda nepregatiti…

 

  • Scriptura afirma foarte limpede, in Deuteronom 19:15, ca “un singur martor nu va fi deajuns. Pentru aflarea acestui al doilea reper,  sa deschidem in Ioan, 1:9  si sa citim: ,,Lumina aceasta era adevarata lumina care lumineaza pe orice om venind in lume”. Cine este acest El din contextul fragmentului ? vs.14 dezvaluie enigma spunând ca El  „S-a facut trup si a locuit printre noi, plin de har si de adevar”.

 

           c)As vrea acum sa va citesc un text  deosebit de frumos, din cartea Ap.14.12, un text pe care multi il stiu pe de rost: “Aici este rabdarea sfintilor…” Care sunt sfintii ? Vrem sa stim ! Vrem niste lumini de pozitie.  Si urmeaza: “... care pazesc poruncile lui Dumnezeu si credinta lui Isus”.  

 

2.Exista in Noul Testament trei definitii ale pacatului.

 

a)Definitia numarul unu. 1 Ioan 3.4:“Oricine face pacat face si faradelege. Caci pacatul este faradelege”. Definitia aceasta este foarte buna, desi  se limiteaza la un anumit aspect.Pacatele pe care le vedem noi si de care adeseori ne pocaim de ocazii mari… Am mintit, am furat, am calomniat... “Doamne, iarta-ma !”  Pacatele acestea sunt doar expresia unei realitati mai profunde, care dospeste in om. Remarcabil fapt este ca Dumnezeu in Ziua Judecatii va aduce la judecata orice fapta – eu cred ca si gând. Dar Dumnezeu permite omului sa-si dea gândul –  rugina – pe fata.  Pentru ca el sa nu poata spune: “Nu-i adevarat, ai interpretat gresit !”

 

b)Sa intram in cea de-a doua definitie:De exemplu, nea Fanica e paralizat. Acum nu mai poate nici bate, nici injura, nici cere lucruri pacatoase, nici sa se uite unde nu trebuie, ca-i tintuit, e pironit de pat. Mai pacatuieste, nea Fanica ? Ca el nu mai face nimic rau ! Legea nu mai spune: “Ai pacatuit !” pentru ca el nu mai face propriu-zis nimic. Boala fara simptome ? Pacatosi care nu comit niciodata nimic ?  Hai sa deschidem impreuna Sfânta noastra carte la:

 

        Iacob 4.17  “Deci, cine stie sa faca bine si nu il face savârseste pacat”. E extraordinara aceasta definitie !  “Dar, frate, n-am nimic cu el !.. Eu, n-am nimic cu el !…”  Este bine ? Ce spune Scriptura ? “Sa iubesti pe semenul tau ca pe tine insuti !” A nu avea nimic insemneaza pacatul omiterii. Si focalizeaza catre continutul pacatului.Acum trebuie sa definim foarte bine un termen – “cine stie sa faca bine” nu se refera la binele tau, ca tot timpul faci numai bine pentru tine si eu bine pentru mine ca suntem egoisti.

       Ilus.Copilul care facea probleme in avion.Cum ai reusit?Voi ati incercat sa rezolvati priblema voastra.Eu am rezolvat problema lui.Niciodata când Domnul spune sa facem binele nu se refera la noi ci  la aproapele nostru. Vasazica altruismul este in focar. Pacatul este lipsa dragostei.  Este o atitudine impotriva.... 

 

c)Rom. 14.23,  “Tot ce nu vine din incredintare este pacat”.  Prima definitie era o definitie a efectelor,care arata forma pe care pacatul o ia in afara.  A doua definitie cum e pacatul inauntru. Dar a treia definitie se refera la cauza prima, la originea pacatului, care este nu altceva decât lipsa relatiei cu Dumnezeu. Pacatul este nu un act sau lipsa unui act, ci pacatul este o stare de separare a omului de Dumnezeu. Iosif;cum as putea:cum s-a gandit la pacat.

 

     „Tot capul este bolnav, si toata inima sufera de moarte! Din talpi pâna-n crestet, nimic nu-i sanatos: ci numai rani, vânatai si carne vie, nestoarse, nelegate, si nealinate cu untdelemn” (Isaia 1, 5.6).  Pacatul este pervertire, este ceva care afecteaza launtrul omului. Daca pacatul este accident, atunci e destul sa facem o reparatie, o chituire de nici nu se vede locul loviturii. Mai duci ceva la biserica, o danie si... pacatele au disparut; Dar daca pacatul este pervertire, spune-mi prietene, ce mai poti sa faci ?Aici nu-i vorba de „prea multa sare”, ci de faptul ca supa a fermentat si miroase urât.In cazul acesta, exista o singura solutie si Biblia vorbeste clar: trebuie o nastere din nou:  „...daca nu se naste un om din nou, nu poate vedea Imparatia lui Dumnezeu” (Ioan 3, 3). Duhul pune indemnuri noi si omul poate sa actioneze dupa voia lui dumnezeu.Abia acum. Putem declara fara rezerve ca cei care nu apuca puterea divina vor fi condusi de Satana, fie direct, fie indirect. Nimeni nu are in el insusi acest fel de tarie. Capacitatea de a-si tine in frâu propria viata, impotrivindu-se oricarei provocari din partea atât a prietenilor cât si a dusmanilor trebuie sa vina dintr-un interior sfintit de Dumnezeu. Un exemplu.

 

2.Actiune si reactiune


        a)1 Sam. 1:6-7  Potrivnica ei o intepa deseori, ca s-o faca sa se mânie, pentru ca Domnul o facuse stearpa.7  Si in toti anii era asa. Oridecâteori se suia Ana la casa Domnului, Penina o intepa la fel. Atunci ea plângea si nu mânca.

 

          Penina dorea sa trezeasca o reactie in Ana si reusea de fiecare data.Ii placea sa-i vada fata schimonosita. Intalnirea cu raul e inevitabila.Nu e de ajuns sa taci,sa suporti,sa te faci ca nu auzi . Ea nu calca Legea,nu facea rau dar reactiona  cu neancredere in Dumnezeu.Ani la rand a rabdat,a strans din dinti. Reactiona pur si simplu la actiunea dusmanului.

 

        Rom. 12: 21  Nu te lasa biruit de rau, ci biruieste raul prin bine. Provocarea are pt tine un mesaj.E atata putere in raul acesta si trebuie transformat in bine.Singuri transformam raul intr-un rau si mai mare.Dar Dumnezeu poate schimba raul in bine. Niciodata nu s-ar fi rugat Ana pentru un copil asa de fierbinte daca nu ar fi intepat-o Penina. A trecut la actiune.

 

        12  Fiindca ea statea multa vreme in rugaciune inaintea Domnului, Eli se uita cu bagare de seama la gura ei. 18  Ea a zis: "Sa capete roaba ta trecere inaintea ta!" Si femeia a plecat. A mâncat, si fata ei n-a mai fost aceeasi. A mers la Templu si s-a rugat.Preotul statea si punea etichete:acesta e beat,acesta e fatarnic.Eli ii pune si ei o eticheta.Nu e oare nici o diferenta intre o femeie beata si una trista?Eli se uita la buzele ei nu la fata ei.Fata omului e oglinda sufletului. Ne putem uita la fetele altora pentru a le cunoaste inima.Cand ai privit la fata copilului tau? La fata sotului tau nu la portofel? Ca sa-i cunosti inima.Au framantarile lor. Ana nu mai reactioneaza la etichete.

 

 

b) Ilus.O familie cere ajutor pastorului.Ea spune,,Acum 18 ani ti-am pus mana pe umar si mi-ai spus,,ia-ti mana de pe mine caci sunt grabit’’.Daca  dau si eu o palma reactionez.E o reactie fireasca. Ma port influentat doar de gestul lui.Daca intorc obrazul,eu actionez.Gestul meu n-are nici o legatura cu palma lui ci numai cu voia lui Dumnezeu si exemplul lui Isus.Dumnezeu doreste sa fim influentati doar de bine,sa reactionam doar la bine.Pentru ca firea e rea,reactionam doar la rau.Cand Isus pune natura cea noua in noi, avem de ales,.Am nevoie de puterea Lui.Nu mi-o da odata pentru totdeauna. Daca nu,reactionez la fel de urat ca acum 10 ani,ca si un pagan.

 

           Intr-adevar, Domnul Isus avea aceeasi natura omeneasca pe care o mostenesc toti copiii de la parintii lor. Evrei 2:14  Astfel dar, deoarece copiii sunt partasi sângelui si carnii, tot asa si El insusi a fost deopotriva partas la ele, pentru ca, prin moarte, sa nimiceasca pe cel ce are puterea mortii, adica pe diavolul.Cu toate acestea, niciodata nu a reactionat nici macar la o insulta sau la vreo intepatura. Felul de seninatate pe care l-a manifestat El i se promite oricarui copil care crede in Dumnezeu, ce il va cere cu incredere. Ap.Pavel a declarat in 2 Corinteni 10:5, si orice gând il facem rob ascultarii de Hristos."

 

        c) Un  text exceptional este in Luca 6.12: “In zilele acelea Isus S-a dus in munte sa se roage, si-a petrecut toata noaptea in rugaciune catre Dumnezeu”.  Intelegi cum a ramas Isus fara pacat ?  Pacatul e despartire de Dumnezeu. Aici incerca diavolul sa-L determine pe Isus sa actioneze de unul singur, sa-si faca El de cap! Nu natura divina a fost determinanta in succesul Sau.Pentru ca trebuia sa biruiasca ca oricare dintre noi.  Dar uite ce spune Mântuitorul; Ioan 8.16:Nu sunt singur, ci Tatal care M-a trimis e cu Mine”. Isus nu era niciodata singur.

 

    Iuda 9 ,, Domnul sa te mustre’’-doreste sa ne pierdem rabdarea si sa reactionam.Samson si-a pierdut rabdarea la cicaleala.Te certi cu diavolul dar nu cu metodele lui.Isus nu i-a spus poti sa-l iei.Prea putin am actionat si prea mult am reactionat.Am lasat ca viata si pacea noastra la discretia altora,sa fie simple reactii la  manifestarile lor pacatoase.Pentru ca mi-a spus…i-am spus si eu.Pentru ca a facut asta…de aceea ma port si eu asa.

 

Lumea civilizata a respins crestinismul fara Hristos.Crestinismul fara Hristos nu va supravietui.Dar crestinismul autentic va supravietui cat va trai Hristos.

Joomla SEF URLs by Artio